سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در برابر آنکه از او دانش می جویید، فروتنی کنید و از دانشمندان متکبّر مباشید که باطل شما، حقّتان را ببرد . [امام صادق علیه السلام]
مطالب مفید و خواندنی
 
نکات کلیدی جهت پیشرفت در تمرینات یوگا

پیشرفت در تمرینات یوگابه خاطر داشته باشید که شما مسئول تجارب خود در یوگا هستید. تمرکز شما، رفتار شما را تعیین میکند و رفتارتان، نتایج را مشخص مینماید. اگر میخواهید تمرین خود را پیشرفته تر کنید، لازم است نکات زیر را دنبال کنید: در حین انجام آساناها و کشش بدنتان به نقطه ای بروید که بدون تلاش قادر به حفظ وضعیت باشید. این نقطه جایی است که به راحتی برای مدت زمانی طولانی میتوانید در آن باقی بمانید، بدون اینکه کشش را متوقف ساخته و یا آن را رها کنید.

پس از بیست تا سی ثانیه ماهیچه ها کمی ریلکس میشوند، به گونه ای که احساس کشش کمتری میکنید. انجام وضعیت بعد از این برای شما راحتتر میشود. پس از ریلکس شدن ماهیچه ها، این سهولت را با ایجاد نقط? جدیدتری برای کشش جبران کنید. دوباره باید در نقطه ای باشید که در آن، کشش به اندازه ای قوی باشد که تمام توجه و تمرکزتان را به خود معطوف سازد. در این پیشرفت ها بدن به تدریج شروع به باز کردن خود کرده و میتوان وضعیت را ارتقاء داده و از منافع آن بهره برد. آگاهی هوشیارانه نسبت به تنفس در حین انجام آساناها اولین و مهمترین نکته برای تمرکز است.

سعی کنید تمرین را از لحظه ای که وارد اتاق میشوید، آغاز کنید و بر روی تنفس خود تمرکز نمایید.

یک راه آسان و مؤثر برای تمرکز و استفاده از تنفس این است که صدای اوجایی 2 آرامی را تولید کنید. هوا را آگاهانه از حفره های بینی با صدای قابل توجهی به داخل هدایت کنید. بدین روش شما میتوانید از تنفس برای بررسی میزان استرس در وضعیت هایتان، تداوم تمرکز خود و ارتباط حرکات با وضعیت ها، استفاده کنید.

شما قادر خواهید بود هرگونه آشفتگی و اختلالی را در وضعیت هایتان در صدای تنفس خود بشنوید. میتوانید بر روی صدای آرام نفس خود تمرکز کرده و استرس را از وضعیت خود دور کنید. میتوانید وضعیتها را با نگه داشتن تمرکز بر روی تنفس همانطور که از وضعیتی به وضعیت دیگر میروید، به یکدیگر مرتبط سازید. تمرین آسانا با تنفس آگاهانه بسیار مفید است. لازم است با هر دم از آرامش و هماهنگی و تعادل خود آگاه باشید.

از پشت، طرفین و جلوی بدن خود آگاه باشید. هر بازدم، زمان مناسبی برای تداوم و کشش وضعیت است. این روش تمرین را هم? افراد از مبتدی تا پیشرفته میتوانند انجام دهند و به آگاهی و تعادل پویاتری برسند. از طریق دم گرفتن هوشیارانه شما روی آنچه در اطرافتان در حال اتفاق افتادن است، متمرکز میشوید. شما پذیرای انرژی زندگی با هر نفس هستید. با هر بازدم به شما یادآوری میشود که بخشی از کل کائنات هستید.

این امر به شما می آموزد تا قدردان عطایای طبیعت باشید. با ریتم زندگی کار کنید و مسئول محیط اطراف خود باشید. اینگونه تمرین تزکی? نفس، اثرات درونی قوی ای دارد و ما را به سرعت به سطوح عمیق یوگا میبرد و پس از یک تا دو ماه شاهد تغییرات شگرفی خواهیم بود. به خاطر داشته باشید که از تمرین خود لذت ببرید و زمان را دوست خود بدانید.

هیچ عجله ای در کار نیست. هرگونه فشاری را که باعث میشود نتوانید به خوبی تمرین کنید، از خود دور سازید. به خاطر داشته باشید که زمان لازم است تا به وضعیت ها مسلط شوید و زمان بیشتری لازم است تا بدن به خصوص از لحاظ ساختاری با حرکات هماهنگی پیدا کند. با گذر زمان وضعیت ها را مکرراً تمرین کرده و بیاموزید. آینگار گفته که ده سال طول خواهد کشید تا وضعیت مثلث یا تریکوناسانا 3 را بیاموزید. زمان به انداز? کافی وجود دارد.

یوگا برای تمام طول عمر است، نه یک اشتیاق زودگذر. هدف تمرین های یوگا این است که ما را به سطوح عمیق تر ذهنی و قلبی ببرد. یوگی باید فردی روشن فکر باشد، نه فقط کسی که جسمی انعطاف پذیر داشته و توانایی حفظ آساناهای بسیار سخت را برای مدت زمان طولانی دارد. همانطور که تمریناتتان را پیشرفته میکنید، به یاد داشته باشید که لازم است جنبه های عمیق تر یوگا همچون پرانایاما، مانترا و مدیتیشن را نیز تمرین کنید.

پس ازاینکه بر روی بدنتان تسلط یافتید، تمرکز خود را بر تسلط بر ذهنتان قرار دهید. از آسانا به منزله شالود? تمرین یوگایی عمیق تر استفاده کنید. پیشرفته کردن آساناها را هدف خود قرار ندهید و تا حد ممکن برای جنبه های عمیقتر یوگا نیز زمان بگذارید. جلس? یوگای خود را بعد از تمام کردن شاواسانا پایان ندهید. حداقل چند دقیقه برای یک وضعیت نشسته زمان بگذارید، پرانایاما تمرین کنید، ذکر بگویید، مدیتیشن عمیقی داشته باشید تا خود حقیقیتان را کشف کنید.

به یاد داشته باشید که یوگا میتواند بی نهایت و بی پایان باشد. یوگا اتحاد با خرد جهانی است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مطالب مفید و خواندنی 97/2/1:: 8:2 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها